Na een uitgebreid kringgesprek over de ervaringen i.v.m. de carnavalstoet,
werden alle werkjes gebundeld en het materiaal van carnaval opgeborgen.
Van maandag tot en met woensdag werd er rond enkele taaldozen gewerkt :
* Woorden en letters :
- De kleuter krijgt 2 kaarten, met op elke kaart 7 tekeningen.
- De kleuter krijgt ook een doosje met woordkaartjes.
- Nu moet de kleuter de woordkaartjes bij de juiste tekeningen leggen.
De kleuter moet alle letters van het woord goed vergelijken.
De meeste kleuters doen dit heel goed. Enkele kleuters verwisselen 'baard' en 'paard'.
* Sneeuwwitje :
- De kleuter zet de koptelefoon op en de CD wordt afgespeeld : het verhaal
wordt verteld.
- De kleuter moet alle 8 prenten in de juiste volgorde proberen te zetten.
Slechts enkele kleuters kunnen alle prenten in de juiste volgorde plaatsen. De meeste kleuters kunnen alleen de eerste, of de 2 eerste prenten juist plaatsen.
* Samenvoegen
- De kleuter krijgt een doosje met 16 prentjes.
Hij/zij moet lange woorden maken ( samenstellingen ) door 2 passende
kaartjes samen te leggen :
-- voet + bal bad + schuim
-- regen + jas fiets + bel
-- deur + bel vis + net
-- bal + pen dak + raam
Deze oefening hebben we eerst klassikaal gedaan.
De meeste kleuters kunnen dit wel, maar leggen de kaartjes van rechts naar links :
bal + voet i.p.v. voet +bal
ALTIJD DE LEESRICHTING VOLGEN : VAN LINKS NAAR RECHTS !!!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten