Elke les is opgebouwd in verschillende stappen :
1) Voorstelling van het thema a.h.v. de handpoppen Kobe, de kraai en
Paco, de papegaai. Zij vertellen kort welk thema aan bod komt.
2) We bewegen op de muziek : grootmotorisch.
3) Spelen in het thema :
We spelen een spel, bewegen met linten, doekjes, stokjes of andere
attributen.
4) Schrijbelen of schrijftekenen :
Dit gebeurt heel gevarieerd :
* op een groot blad tekenen met wasco, schilderen, wrijven in de verf...
* op de tafel met verf, scheerschuim, afwasmiddel...
* op de grond of op de muur met sponsjes, kwasten...
Eerste en tweede kleuter :
- De lessen zijn korter (taakspanning van de kleuters nog korter)
- De voorstelling, het bewegen op de muziek en het spel vormen 1 les
- het schrijbelen, schrijftekenen gebeurt in de tweede les : ik begeleid 1
groepje in de klas. We schuiven door zodat alle kleuters aan bod komen.
Derde kleuter :
- De lessen duren ongeveer 30'.
- Het bewegen, het schrijftekenen gebeurt in 1 les.
Hieronder enkele sfeerbeelden tijdens de lessen schrijfdans.
Ikzelf ben constant bezig met de kleuters en kan dus geen foto's nemen.
De klasjuf doet dit af en toe, dus ga zeker ook eens een kijkje nemen op de blog van de verschillende klassen.
ZANDBERGJE
Bij juf Melody :
Schrijbelen bij juf Karin :
Geen opmerkingen:
Een reactie posten