Wat waren ze allen enthousiast !
Iedereen deed goed mee en vond het leuk.
1) Grootmotorisch bewegen :
- Reactiespel : er liggen hoepels verspreid in de zaal, evenveel als het aantal kleuters en juffen. De kleuters stappen rond, bij het signaal gaan ze vlug in een hoepel gaan staan.
- We houden de hoepel vast en proberen door de hoepel te stappen en de hoepel over ons heen te schuiven tot boven ons hoofd, tot we de hoepel terug voor ons houden.
- We luisteren naar het lied 'zon, zon, ronde zon'. De kleuters maken de bewegingen in de lucht. Tijdens de strofes maken de kleuters cirkelvormige bewegingen met de linker- of rechterhand, of met beide handen samen.
De juf stimuleert de kleuters ook om beide draaibewegingen te gebruiken.
Tijdens de instrumentale stukjes maken de kleuters uitschietende lijnen in de lucht met beide handen samen, in alle richtingen.
2) Op de speelplaats :
De kleuters krijgen elk een stuk stoepkrijt en een bierviltje. Ze leggen hun bierviltje op de grond en tekenen cirkels rond het bierviltje. Bij verandering van ritme in de muziek tekenen ze de uitschietende lijnen, de stralen van de zon. Daarna leggen ze hun viltje op een andere plaats en tekenen ze opnieuw een zon.
Oei, plots komen er donkere wolken opzetten !
We luisteren naar het lied 'het regent, het regent, het regent dat het giet'.
De peuter mogen met een gieter hun zonnetjes 'wegtoveren'. De eerste kleuters krijgen een kwast en schilderen met water over de zonnetjes.
3) Zonnetjes tekenen in de verf :
* De kleuters rollen met een verfrol de gele verf uit
* De kleuters leggen in het midden van hun blad een dopje. De kleuters tekenen met de vinger een zon rond het dopje. Daarna worden ook de stralen van de zon getekend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten