maandag 10 november 2014

Een politie-auto voor Boy



Deze week werd een kort thema uitgewerkt in de klas i.v.m. verdwaald zijn, de weg zoeken,
zich kunnen oriënteren.

Het verhaal 'Een politie-auto voor Boy' werd verteld als inleiding.
--- Boy gaat met papa naar het grootwarenhuis en ziet er een mooie auto.
Boy is gefascineerd door het mooie speelgoed, maar ook door de roltrap...
Hij stapt op de roltrap en komt zo op een andere verdieping terecht. Opeens is er wat paniek :
waar is papa ? Gelukkig is er een vriendelijke winkeljuffrouw die Boy terug bij papa brengt. ---

Verloren lopen, even mama/papa uit het oog verliezen..... het is herkenbaar voor de kleuters.
Tijdens een kringgesprek vertellen de kleuters hun eigen ervaringen : hoe voelde ik me ?
Was ik bang ? Verdrietig ? Boos ?

Bij de brainstorm met de kleuters bracht een kleuter zelf aan dat in het verhaal van 'Klein Duimpje'
de broertjes ook de weg kwijt raakten. Dit sprookje werd dan ook verteld.

Nog enkele activiteiten die aan bod kwamen :
- Rijmverhaal
  De kleuters moeten rijmwoorden invullen in een voorgelezen verhaal. Ze moeten hierbij hun
  aandacht richten op zowel klankvorm als de betekenis van de  rijmwoorden.
  ..... Op de tweede verdieping kun je speelgoed kopen, papa en Boy hoeven niet eens meer naar
        boven te ....(lopen). Een, twee, drie en hop, achter elkaar de roltrap ....(op)
  Dit lukt héél goed !
- Wat moet ik doen ?
  De juf vertelt verschillende probleemstellingen, de kleuters proberen oplossingen te bedenken.
  Vb. Het is bedtijd en je merkt opeens dat je knuffel nog bij oma en opa ligt. Wat nu ?
- Wie kent zijn/haar adres ?
  We komen even terug op het verhaal van Boy. Als de winkeljuffrouw niet gekomen was om Boy te
  helpen, wat had Boy kunnen doen ?
  Uit het gesprekje moet duidelijk worden dat het belangrijk is dat je je eigen voor-en familienaam,
  je straat + huisnummer en woonplaats weet.
  Slechts enkele kleuters kunnen al hun volledige naam en adres opnoemen.
- Identificatieplaatje knutselen
  Elke kleuter krijgt een kaartje, waarop zijn/haar naam, adres en foto staat.
  Ze mogen het kaartje bestempelen. Dit kaartje kan aan de hals worden gehangen, of in de rugzak
  worden gestopt.
  Later worden deze gegevens nog eens bevraagd bij de kleuters.
- Onderweg
  De kleuters moeten a.h.v. een aantal gegevens een bepaalde route aangeven op een poster.
  1) Papa gaat naar het werk en komt onderweg het volgende tegen : een bushalte, een bankje bij het
      park, een paar huizen, een brievenbus, een vijver met eendjes
  2) Mama gaat naar de winkel en komt .......tegen
  3) Boy moet naar school en komt voorbij .....
- Verdwaald
   Boy is samen met papa en mama op vakantie in een huisje in het bos.
   De kleuter krijgt een plattegrond van het bos, en omgeving.
   Op een dag is Boy alleen op stap in het bos en is hij verdwaald.
   A.h.v. de tips die de juf geeft, moet de kleuter de kortste weg van Boy naar het vakantiehuisje
   inkleuren.
   Papa gaat op zoek naar Boy. Ook hier krijgt de kleuter enkele aanwijzingen, die weg kleuren
   ze blauw in. Uiteindelijk vindt papa Boy en samen gaan ze terug naar het huisje (groene weg).
   Deze oefening blijkt nog niet zo gemakkelijk te zijn : zich kunnen verplaatsen vanuit het
   gezichtspunt van iemand anders is niet zo evident.
- Bij een godsdienstmoment werd het verhaal van het verloren schaap verteld.

   
De kleuters gaven ook zelf aan dat de verdwaalpalen aan de zee een hulp zijn om mama/papa gemakkelijker terug te vinden.

We vierden de verjaardag van Axelle. Zij werd 5 jaar : PROFICIAT !!!


Volgende week vertellen wij over oma en opa.
Uw kleuter mag foto's meebrengen van de grootouders. Die worden opgehangen in de klas, de kleuters kijken er heel graag naar !
Alvast hartelijk dank !









Geen opmerkingen:

Een reactie posten