zaterdag 22 november 2014

Grootouders --- Max en de toverstenen


Vorige week werd er gewerkt rond de grootouders. 
Enkele activiteiten die aan bod kwamen :
- brainstorm met de kleuters
- letters kleven van de woorden 'oma', 'opa', 'ik'
- foto's bespreken van de grootouders
- kaartje knutselen voor oma en opa
- aanbrengen maïsbak, waarbij allerlei begrippen aan bod komen en geoefend worden tijdens het 
  spel : vullen, verdelen, vol, leeg, halfvol, bijna leeg, veel ...

Deze week werd het verhaal 'Max en de toverstenen' uitgewerkt.




-  De kleuters brachten enkele steentjes mee van thuis, waaronder één steentje dat ze hadden versierd.
   Dit steentje werd na het verhaal geruild voor een 'gouden' rotssteentje.
-  De kleuters boetseerden een levenspad met brooddeeg. Aan elke kant van het pad werd een 
   theelichtje in het deeg geduwd. 
   De stapsteentjes (levensjaren) werden tussen de theelichtjes verdeeld. Een steentje werd versierd,
   dit steentje staat symbool voor de grootouders die 'hun steentje bijdragen'.
     

Alle foto's van het boetseren : klik hier voor meer foto's
-  Doortekenen van een prent
-  Hoeveel woordstukjes hoor je ?
-  Versje bij het levenspad :  Deze steentjes op een rij
                                              betekenen heel veel voor mij.
                                              Het zijn de stapjes uit mijn leven,
                                              voor elk jaar blijft er ééntje kleven.
                                              Ik zet die stapjes niet alleen,
                                              ik heb heel veel liefde om me heen.
                                              Alle steentjes stuk voor stuk,
                                              brachten mij geluk !
- Taal :
   *  Juf zegt een stukje van een zin, een kleuter maakt de zin af. (auditief taalbegrip)
       Vb. Opa eet .....
              Bij oma mag ik .......
              Vroeger was opa ......
   *  Wat is het eerste, laatste, middenste woord in een reeks ? (auditief geheugen)
   *  De juf 'hakt' een woord in stukjes door de letters te verklanken. De kleuters plakken het woord
       terug aan elkaar door het woord te zeggen. (auditieve analyse en synthese)
       Deze oefening is nog moeilijk voor de meeste kleuters, slechts enkele kleuters kunnen het 
       woord zeggen. Deze oefening is wel heel belangrijk naar de voorbereiding van het leren lezen 
       in het eerste leerjaar.
       Vb. m-a-m-a  wordt mama
              b-r-oe-r wordt broer

De kaartjes voor de grootouders werden meegegeven. Daarbij ingesloten ook een uitnodiging
voor het grootouderfeest. Voor de derde kleuterklas gaat dit door op maandag, 26 januari '15.
De inschrijfstrookjes graag terug voor 15 december a.u.b.

1 opmerking:

  1. hey hey,
    wat een leuk idee

    heb je dat zoutdeeg gebakken in de oven?

    zo ja, as dat met alles erin (steentjes en kaarsen)

    groetjes, Katrien

    BeantwoordenVerwijderen