dinsdag 2 februari 2016

De winkel in de klas

Vorige week werd de winkel opgesteld in de klas. De kleuters leren omgaan met hoeveelheden en cijfers. Als betaalmiddel krijgen de kleuters schijfjes.
De 'winkelwaar' wordt geprijsd van 1 tot 6. 


Er worden  heel wat afspraken gemaakt, dit om het winkelspel zo realistisch en ordevol mogelijk te laten verlopen.


De kleuters mogen max. 2 dingen kopen,
zo kunnen ze de totaalwaarde tellen.
Op die manier zijn de kleuters al bezig met bewerkingen, nl. optellen.
De meeste kleuters leggen de schijfjes apart, per aangekocht artikel. daarna moeten ze wel eens proberen te tellen hoeveel ze moeten betalen.
Enkele kleuters kunnen al meteen 'optellen' en 
de totaalwaarde verwoorden.
De eerste dagen zat de juf aan de kassa, na het weekend mocht een kleuter die
taak overnemen.




 







Bij een godsdienstmoment werd een verhaal verteld over 'verloren lopen' in een warenhuis. Gevoelens van verdriet, bang zijn, boos zijn komen aan bod bij een kringgesprek.

Enkele activiteiten :
- Reclameaffiche maken


 knippen, kleven, 
stempelen, schrijven

- Fruit en fruit dat middendoor is gesneden associƫren
- Wat hoort niet thuis in de rij ?
- Woorden stempelen
  
 











- Logisch rangschikken : Remi doet boodschappen
  * De juf vertelt het verhaal a.h.v. 6 prentjes.
  * Na het verhaal bespreekt de juf samen met de kleuters de prentjes
     afzonderlijk en wordt het verhaal terug opgebouwd.
  * De kleuter legt de prentjes in de juiste volgorde en kleeft ze op.
- Tel en teken een kring rond het juiste cijfer.
- Welke letters hebben we nodig om het woord te vormen ?
- Toepassing op het begrip '1 meer'.
- Waar kun je dit kopen op de markt ? Verschillende koopwaar terug vinden op 
   de tekening.

TAAL :
- Welke klank hoor je vooraan ?
  Vb. soep, sinaasappel, sla
- Welk woord hoor je telkens weer ?
  Vb. appelmoes, appelsap, appeltaart
- Hoeveel woordstukjes hoor je in elk woord ?

Tijdens de zorg moesten de kleuters luisteren naar het verhaal van Sneeuwwitje en de prenten in de juiste volgorde leggen. ( zie schriftje )




Geen opmerkingen:

Een reactie posten