'de stoomboot'.
We waren eerst even in de turnzaal voor het bewegingsmoment.
We speelden een reactiespel : rondstappen in de zaal en bij het horen van de belletjes toont de juf een kaart van een kleuter die aan het roeien is.
De kleuters moeten ook vlug gaan zitten en de roeibeweging doen. Deze bewegingen doen we een aantal keer : rondstappen, zitten en roeien.
De juf laat het liedje horen van de stoomboot die vaart op zee, al over de golven ... We bewegen mee : de boogbeweging, de golfbewegingen en de op- en neerwaartse bewegingen komen aan bod :
Bij de herhaling van het lied mogen de kleuters 'roeien' met een vriendje.Bij het instrumentale stuk laten ze de handen los en wiegen van links naar rechts.
In de klas werkten we eerst met de kleikaarten : de kleuters mochten de bol plasticine eerst goed kneden, met beide handen. Op die manier wordt de vingermotoriek geoefend, de kleuters moeten alle vingers gebruiken.
Daarna mogen ze worstjes rollen en op de vorm leggen.
De schrijfdanslessen zijn perfect haalbaar voor zowel eerste kleuters als tweede kleuters. Hier enkele werkjes :
eerste kleuter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten