donderdag 7 februari 2019

Schrijfritmiek K1D - P1A soep

Voor het eerst te gast bij de kleuters van juf Yentl vandaag voor schrijfdans. Het is goed om eert grootmotorisch te bewegen en daarom gaan we eerst naar de turnzaal.
We starten meestal met een 'opwarmertje', waarbij de kleuters reageren op een signaal : rondlopen en bij de belletjes gaan we vlug gaan zitten. Zo krijgen de kleuters verschillende opdrachtjes.
We willen vandaag vooral de ronde vorm ervaren : we lopen in een cirkel, we stappen rond een hoepel, en we bewegen op het themalied van vandaag.
Het lied gaat over roeren in de soep (ronde vormen). We bewegen met de armen, en daarna krijgt elke kleuter twee ritmestokjes om de bewegen.







Daarna gaan we naar de klas en kunnen de kleuters bij de juf verder werken rond dit thema. 
We spelen eerst met de plasticine : we maken een grote bol, met beide handen, alle vingers kneden goed mee. Een heel goede oefening om de fijne vingermotoriek te stimuleren.










Het is de bedoeling dat we de balletjes maken voor in de soep : we 'plukken' een beetje plasticine van de bol en kneden met de vingers, rollen in de handen een balletje. Sommige kleuters kunnen dit al, anderen moeten deze vaardigheid nog wat oefenen, maar iedereen vult zijn/haar bord met balletjes :



















Als alle balletjes in de soep zijn verwerkt, dan krijgen de kleuters een blad, waarop een soepbord is getekend en ook een lepel. We gaan nu samen 'schrijbelen' op ons blad. Op de muziek 'roeren' we in de soep : we tekenen rond het bord ronde vormen. We brengen er een ritme in, en we veranderen ook eens van richting.






















We proberen dit ook al met de 2 handen samen : 



De balletjes 'stippelen' we met beide handen samen : 


Dit is het resultaat :


Als deelgroep mogen de kleuters met een koffielepel de balletjes in de soep leggen : 














We spelen nog een spelletje in de zithoek :
juf wil soep maken, wat hebben we nodig ? een pot, water, een lepel, groentjes
Juf heeft verschillende kaartjes meegebracht van groenten : sla, bloemkool, wortelen, tomaten, broccoli.
Welke soep zal de juf nu maken ? Alle kaartjes liggen op de tafel, we benoemen nog eens alle groentjes. Alle kleuters doen de ogen dicht en de juf neemt een kaartje weg en legt het in de pot. 
Welke soep is de juf aan het maken, welk kaartje zit in de pot ?
De juf roert in de pot, de kleuters doen de ogen terug open en kijken welk kaartje is verdwenen van op de tafel. De kleuters raden. Dit lukt al ! We kunnen dit ook al eens proberen met 2 kaartjes : super !!






Ook deze namiddag terug enthousiaste kleuters, die allemaal heel goed hebben meegewerkt : een plezier !!     
                                 Tot volgende week !

Ik kom volgende week uitzonderlijk terug bij juf Yentl : op donderdag in de voormiddag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten