donderdag 17 oktober 2019

Schrijfritmiek juf Yentl : de ballon

In de turnzaal : 
We maken een kring (rond zoals een ballon), zingen en dansen samen :
We maken een kringetje van jongens en van meisjes,
we maken een kringetje van tralala !
Maak nu een buiging, maak nu een buiging !
Bij de hand, bij de hand, 
pak je vriendje bij de hand, 
bij de hand, bij de hand, 
pak je vriendje bij de hand !

De juf legt voor elke kleuter een hoepel in de zaal. We stappen rond in de zaal, tussen de hoepels door. Bij het signaal van de handtrom zoeken we vlug een hoepel en gaan we er in staan.



We doen dit een paar keer. Telkens als de kleuters in de hoepel staan, krijgen ze een opdracht : 
- met één voet in de hoepel, ook eens met de andere voet



  











- in en uit de hoepel springen
- op de rand van de hoepel stappen




- op één been staan in de hoepel


We luisteren naar het lied 'rondjes draaien' en bewegen mee : de kleuters maken cirkelvormige bewegingen in de lucht. Ze tekenen met de linker- en met de rechterhand, ook wisselen van draairichting.



We maken ook symmetrische cirkelvormige bewegingen met beide handen samen


De kleuters mogen nog eens op de muziek grote bewegingen maken met de zwaailinten :














In de klas : 
Wat heeft de juf meegebracht ? De juf heeft iets verstopt in een tas. Alle kleuters mogen eens voelen, de kleuters mogen raden. Ze kunnen verwoorden dat het zacht is, één kleuter denkt dat het een bal is. De juf laat de zak vallen, de kleuters weten dat het geen bal is.


Juf haalt een ballon tevoorschijn : het is een grote, gele ballon.
De juf heeft nog een ballon mee, die is plat. Wat moeten we doen om de ballon zo groot te krijgen ? -- Blazen. De juf moet er lucht in blazen, zodat de ballon groter wordt. We laten de ballon dan ook eens vliegen (alle lucht gaat er terug uit)

Daarna mogen de kleuters een ballon tekenen bij de juf. We luisteren naar het lied, de kleuters tekenen met een gele wasco (kleur van de dag) cirkelvormige lijnen rond een sjabloon. Sommige kleuters kunnen vrij dicht rond het sjabloon tekenen, anderen gaan het volledige blad benutten.
Het is belangrijk dat de beweging vloeiend en vlot wordt uitgevoerd. Na het lied wordt het sjabloon vervangen door een groter sjabloon. De kleuters nemen nu een blauwe wasco en herhalen de lijnvorming.













 Enkele werkjes :















Er is ook een aanbod van de kleikaarten met de plasticine : 
De kleuters mogen balletjes rollen en in de vorm leggen van de ballonnen.



Tot volgende week !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten