Als de juf vertelt dat we na het bewegingsmoment een pinquin zullen tekenen, is er meteen heel wat reactie : "ik kan dat niet !"
We zullen zien ...
Groot-motorisch bewegen :
We luisteren naar het lied 'wiegel, waggel', de kleuters maken bewegingen zoals een pinquin.
De pinquinklapdans :
We luisteren naar het lied 'de pinquinklapdans'. Het lied nodigt uit om ritmisch te klappen. Er kunnen allerlei symmetrische, asymmetrische en gekruiste klapoefeningen worden gedaan :
- ritmisch klappen met beide handen op de knieën, op de schouders, op het hoofd ....
- ritmisch en gelijktijdig één keer met de rechterhand op de rechterknie en met de linkerhand op de linkerknie tikken.
- ritmisch en afwisselend met beide handen op het hoofd en op de knieën tikken, op de buik en op de schouders .....
De kleuters staan per twee recht tegenover elkaar en klappen met beide handen tegen de handen van hun vriendje. Daarna klappen ze beide handen tegen elkaar.
Ook gekruiste klapoefeningen kunnen aan bod komen. De kleuters klappen beide handen tegen elkaar. Daarna klappen ze de rechterhand tegen de rechterhand van hun vriendje. Ze klappen opnieuw met beide handen tegen elkaar en dan wordt met de linkerhand tegen de linkerhand van hun vriendje geklapt.
Schrijfpatroonkaart :
De kleuters krijgen een blad, waarop 2 gekleurde ruststippen zijn getekend. Ze oefenen de heen- en weergaande lijnvorming tussen het schrijfspoor en proberen telkens in de ruststippen te stoppen, zonder de punt van de wasco op te heffen. Ze werken met een steunende en glijdende hand. De juf volgt mee, en legt het stappenplan uit.
Als tweede oefening beginnen we met een wit blad, waarop de juf 2 ruststippen tekent. De kleuters tekenen eerst de heen- en weergaande lijnvorming.
Daarna tekent de juf aanvullend nog 2 ruststippen, waarbij de kleuters vervolgens een kleinere heen- en weergaande lijnvorming tekenen : de buik van de pinquin.
Er worden nog 2 vleugels, de ogen, de snavel en de poten getekend.
Enkele werkjes :
Met een aantal kleuters probeerde ik al eens een 'lemniscaatpinquin' te tekenen.
De kleuters kregen een blad, waarop 2 ronde sjablonen werden aangebracht. Tussen de sjablonen tekende de juf een kruisje. De kleuter tekent eerst met de vinger lemniscaten rond de sjablonen. Boven de sjablonen wordt ook met een pijn de tekenrichting aangegeven.
"Dat is een acht", roept er opeens een kleuter.
"Inderdaad, we tekenen het cijfer acht".
De juf begeleidt en geeft verbale instructies, zodat de kleuter duidelijk weet wat hij/zij moet doen : rond het kopje, door het kruisje in het midden, rond het buikje, door het kruisje.
Daarna werken de kleuters de pinquin af zoals ze bij de eerste oefening hebben gedaan.
Enkele werkjes :
Opnieuw een leuke schrijfdans, de kleuters waren heel enthousiast over het resultaat !
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten