We begonnen de activiteit met een BEWEGINGSMOMENT in de klas :
We luisteren naar het lied, de kleuter staan rechtop en maken de bewegingen in de lucht. De kleuters maken met beide armen een op- en neergaande zwaaibeweging. Ze zwaaien hierbij hun armen goed uit naast hun lichaam en buigen door de knieƫn.
Bij 'blazen, blazen, blazen maar' doen de kleuters alsof ze hun kaarsje uitblazen.
SCHRIJBELEN :
* Experimenteren :de kleuters mogen op- en neergaande bewegingen 'tekenen' op de tafel in het scheerschuim.
We doen dit met de handen, maar ook eens met de vingers :
Wanneer de kleuters klaar zijn, dan krijgt elke kleuter een washandje waarmee ze de tafel proper wrijven. Ook deze bewegingen zijn 'schrijfritmiek' !!
* De kleuters krijgen elk een blad, waarop de juf 2 theelichtjes plaatst, de lampjes branden.
We beluisteren het lied, de kleuters tekenen een verticale op- en neergaande lijnvorming op hun blad. Dit gebeurt met de 2 handen die samen op- en neergaande bewegingen maken :
Of de handen 'schuiven' :
Bij 'blazen, blazen, blazen maar' doen de kleuters alsof ze hun kaarsjes uitblazen en zetten hun theelichtje uit.
Als we klaar zijn, dan worden er nog 2 vlammetjes op de kaarsen gekleefd :
Tot de volgende keer !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten