donderdag 12 maart 2020

Schrijfritmiek K1A : We vieren carnaval - de clown

We vieren carnaval, daarom vandaag schrijfritmiek in het thema 'clown'.

   
Het GROOTMOTORISCH BEWEGEN gebeurt in de klas, doordat de turnzaal niet vrij is.
- We luisteren naar het lied 'rondjes draaien' en we maken cirkelvormige bewegingen in de lucht. De kleuters tekenen met de linker-, met de rechterhand, of met beide handen samen symmetrische cirkels.





- We maken grote cirkelvormige bewegingen en benoemen de begrippen 
'groot' en 'klein'. De juf stimuleert de kleuters om regelmatig van draairichting te wisselen zodat de links- en rechtsdraaiende beweging wordt geoefend.










- De kleuters staan ook eens per twee : ze plaatsen beide handen tegen de handen van hun vriendje. Samen maken ze cirkelvormige bewegingen.




Met één hand tegen elkaar : 







Clowntjesdans  :
De kleuters staan in een grote kring en houden elkaars hand vast. We luisteren naar het lied en stappen op het ritme van de muziek in het rond.
Bij ritme 1 horen we duidelijk wanneer van draairichting kan gewisseld worden.
Bij ritme 2 laten de kleuters elkaars handen even los en klappen in de handen, draaien in het rond... Daarna geven de kleuters elkaar de hand en stappen ze terug in een kring rond. 






SCHRIJFRITMIEK IN DE KLAS :

- De juf kleeft in het midden van het blad een rond sjabloon. De kleuters staan recht aan de tafel. De kleuters tekenen grote ronde cirkelvormige lijnvorming. De juf stimuleert ook om eens van draairichting te wisselen. Zo wordt het gezicht vormgegeven rond het sjabloon.





















- De juf stimuleert de krullende, doorgaande lijnvorming : de kleuters tekenen met beide handen samen de krullende haren van de clown.














- De juf kleeft op het gezicht een rode neus, de kleuters mogen de mond en de ogen tekenen.




















- Elke kleuter mag een hoedje kiezen en versieren met stift door kleine bolletjes te tekenen op de hoed. 



















Zo, de clown is klaar !






















Als activiteiten in deelgroep wordt volgend aanbod gedaan : 


De kleuters krijgen 2 reeksen kaarten :
- eerste reeks : afbeeldingen van clowns en kindjes die verkleed zijn
- tweede reeks : dezelfde afbeeldingen, maar verstopt tussen de confetti
De kleuters moeten nu de kaartjes die samen passen naast elkaar op het bord hangen.


 * Kleikaarten :








* Bewegingsparcours : 
De kleuters volgen de pictogrammen






Tot de volgende keer !

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten