GROOTMOTORISCH BEWEGEN :
1) Rondjes draaien :
We luisteren naar het lied 'rondjes draaien' en we maken cirkelvormige bewegingen in de lucht. De kleuters tekenen met de linker-, met de rechterhand, of met beide handen samen symmetrische cirkels.
We maken grote cirkelvormige bewegingen en benoemen de begrippen
'groot' en 'klein'. De juf stimuleert de kleuters om regelmatig van draairichting te wisselen zodat de links- en rechtsdraaiende beweging wordt geoefend.
De kleuters staan ook eens per twee : ze plaatsen beide handen tegen de handen van hun vriendje. Samen maken ze cirkelvormige bewegingen.
2) Op de slingers :
Elke kleuter krijgt een touw, dat ze op de grond leggen. De kleuters stappen voetje voor voetje over het touw. Als dit lukt, dan proberen we ook eens zijwaarts en achteruit over het touw te stappen.
De kleuters stappen rond in de zaal en springen over de touwen.
3) Zwieren en zwaaien :
De kleuters krijgen in elke hand een zwaailint. Op het ritme van de muziek laten de kleuters hun linten zwieren en zwaaien. De juf stimuleert de kleuters om grote symmetrische bewegingen te maken en af te wisselen met verschillende basisbewegingen : op- en neergaande bewegingen, cirkelvormige bewegingen, kronkelende bewegingen.
4) Clowntjesdans :
De kleuters staan in een grote kring en houden elkaars hand vast. We luisteren naar het lied en stappen op het ritme van de muziek in het rond.
Bij ritme 1 horen we duidelijk wanneer van draairichting kan gewisseld worden.
Bij ritme 2 laten de kleuters elkaars handen even los en klappen in de handen, draaien in het rond... Daarna geven de kleuters elkaar de hand en stappen ze terug in een kring rond.
SCHRIJFRITMIEK IN DE KLAS :
- De juf kleeft in het midden van het blad een rond sjabloon. De kleuters staan recht aan de tafel. De kleuters tekenen grote ronde cirkelvormige lijnvorming. De juf stimuleert ook om eens van draairichting te wisselen. Zo wordt het gezicht vormgegeven rond het sjabloon.
- De juf stimuleert de krullende, doorgaande lijnvorming : de kleuters tekenen met beide handen samen de krullende haren van de clown.
- De juf kleeft op het gezicht een rode neus, de kleuters mogen de mond en de ogen tekenen.
- Elke kleuter mag een hoedje kiezen en versieren met stift door kleine bolletjes te tekenen op de hoed.
Zo, en nu is de clown klaar !!
Als afsluiter spelen we nog een spelletje : we maken een kleurenslinger met gekleurde rondjes volgens een patroon (één om één). We een kleurenslinger gemaakt met rood - blauw ... en een slinger met geel - groen ...
Welke slinger is de langste ? kortste ?
Tot de volgende keer !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten