donderdag 9 januari 2020

Schrijfritmiek K2A : de muts

Deze week opnieuw te gast bij de kleuters van juf Annick. Vandaag wordt de gebogen en horizontale lijnvorming geoefend in het thema : mijn warme muts.

1) GROOT-MOTORISCH BEWEGEN :
- Opwarming : we warmen de handen op door ze tegen elkaar te wrijven, op de armen, op de buik, de benen, de bips ....





- We luisteren naar het lied 'koud' : de kleuters maken de bewegingen in de lucht. Tijdens het eerste tekststuk tekenen de kleuters mutsen met de rechterhand. De gebogen en horizontale lijn wisselen traag en ritmisch af. De juf vestigt de aandacht op de start-, draai-, stopvaardigheid om beide lijnvormingen te kunnen afwisselen. Tijdens het tweede tekststuk worden mutsen getekend met de linkerhand.














- We herhalen de bewegingen met de zwaailinten :












- We dansen ons lekker warm :
Op het ritme van de muziek proberen de kleuters afwisselend met de rechterhand de linkerknie te tikken en met de linkerhand de rechterknie. Deze gekruiste coördinatie is niet gemakkelijk, nog heel wat kleuters hebben moeite met het kruisen van de middenlijn. Ze tikken met de linkerhand de linkerknie en met de rechterhand de rechterknie.

2) SCHRIJFDANS IN DE KLAS :

- Tekenen van de muts met wasco :
We oefenen eerst met de vinger : we vertrekken vanuit de ene stip en maken een grote boog, en eindigen op de tweede stip. Daarna keren we terug.



De kleuters kiezen een wasco en tekenen de gebogen lijn, ze gaan meerdere keer over dezelfde lijnvorming.








Daarna wordt de gebogen lijn dicht gemaakt : de kleuters tekenen een horizontale lijn van de ene stip naar de andere. Ook deze lijnvorming wordt verschillende keer herhaald.












Met stift wordt de boord van de muts versierd door verticale strepen te trekken. Daarna mogen de kleuters de muts versieren met rondjes.





- Schilderen muts + afdruk maken :
Op de glasplaat zijn 2 stippen aangebracht, dit zijn de start- en stopstippen. De kleuters nemen wat verf en schilderen de gebogen lijn, vertrekkende vanuit de ene stip, tot aan de andere stip. Daarna worden de 2 stippen met een horizontale lijn verbonden. Ook hier wordt de lijnvorming herhaald.
In het midden van de muts mogen de kleuters 4 bollen stempelen.












De kleuter mag ook een afdruk maken van zijn/haar muts. 
Eerst een blad op de plaat leggen en wrijven over het blad :




Daarna wordt het blad er terug afgehaald en staat de muts op het blad gedrukt 



Enkele werkjes







We speelden ook nog het spelletje 'onder de muts' : 
De juf plaatst de mutsen naast elkaar op de tafel. Onder één muts is een balletje verstopt. De juf verschuift de mutsen enkele keer van plaats, de kleuters proberen de muts met het balletje te volgen. Wie kan er raden onder welke muts het balletje is verstopt ?


We hebben er terug van genoten, op naar de volgende !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten