Zoals altijd verzamelen we eerst in de turnzaal om GROOTMOTORISCH te bewegen :
- De kleuters stappen op het ritme van de muziek rond. Bij 'krullebolle, schudden maar' blijven ze even staan en schudden alle regendruppels van zich af. Daarna stappen ze opnieuw rond in de zaal.
We stappen ook eens rond met de knieën hoog opgetrokken :
- Voor elke kleuter ligt er een hoepel in de zaal. We luisteren naar de muziek, de kleuters stappen rond tussen de hoepels (= plassen) door.
Als de muziek stopt, dan gaan ze in een plas staan.
Verschillende opdrachten :
stap rond de plas :
zet één voet in de plas, zet de andere voet in de plas, spring in en uit de hoepel, ga naast de hoepel staan, ga op één been staan in de hoepel, we stappen op de rand van de hoepel
- De kleuters krijgen elk 2 ritmestokjes en tikken ritmisch met beide stokjes op de grond. De kleuters proberen het ritme van de juf te volgen. De juf speelt met stopmomenten, wisselt traag en snel af.
EXPRESSIE IN DE KLAS :
- De kleuters krijgen een groot blad. De kleuters tekenen afwisselend lange verticale lijnen en stippellijnen (korte, verticale lijntjes).
Dit zijn de regendruppels.
Enkele werkjes :
De juf knipt de paraplu uit en de kleuters kleven hun paraplu op het grote blad en tekenen nog een verticale lijn.
In de deelgroepen konden de kleuters met de plasticine spelen : misschien regent het hard en rol je lange regenworstjes, misschien regent het zacht en rol je korte worstjes, misschien valt er maar nu en dan een regendruppel en rol je kleine bolletjes :
Twee kleuters mochten ook op het bord schilderen met water :
Klassikaal werden nog twee spelletjes gespeeld :
* Waar komt de regen vandaan ? De kleuters zitten in de kring en sluiten de ogen. Een kleuter gaat ergens in de klas staan en beweegt de regenbuis. De kleuters luisteren aandachtig en wijzen zonder te kijken in de richting van de geluidsbron.
* Ballenspel :
De juf heeft een paraplu vast, de kleuters mogen om beurt proberen om een zachte bal in de paraplu te gooien.
Altijd intensief werken om alle kleuters aan de beurt te laten komen, maar de kleuters zijn enthousiast, werken heel goed mee ! Tot de volgende keer !!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten