1) GROOT-MOTORISCH BEWEGEN :
- We luisteren naar het lied 'koud' : de kleuters maken de bewegingen in de lucht. Tijdens het eerste tekststuk tekenen de kleuters mutsen met de rechterhand. De gebogen en horizontale lijn wisselen traag en ritmisch af. De juf vestigt de aandacht op de start-, draai-, stopvaardigheid om beide lijnvormingen te kunnen afwisselen. Tijdens het tweede tekststuk worden mutsen getekend met de linkerhand.
- We proberen de bewegingen te maken vanuit de voorarm (niet meer vanuit de schouder)
- En nu nog iets moeilijker : vanuit de pols
- We herhalen de bewegingen met de zwaailinten.
- En nu nog iets moeilijker : vanuit de pols
- We herhalen de bewegingen met de zwaailinten.
- We oefenen de doorkruising : de kleuters proberen afwisselend met de rechterhand de linkerknie te tikken en met de linkerhand de rechterknie. Deze doorkruiste coördinatie is niet gemakkelijk. Heel wat kleuters hebben nog moeite met het kruisen van de middenlijn : ze tikken met de linkerhand de linkerknie en met de rechterhand de rechterknie.
2) SCHRIJFDANS IN DE KLAS :
- Tekenen van de muts met wasco :
We oefenen eerst met de vinger : we vertrekken vanuit de ene stip en maken een grote boog, en eindigen op de tweede stip. Daarna keren we terug.
- De kleuters kiezen een wasco en tekenen de gebogen lijn, ze gaan meerdere keer over dezelfde lijnvorming.
- Daarna wordt de gebogen lijn dicht gemaakt : de kleuters tekenen een horizontale lijn van de ene stip naar de andere. Ook deze lijnvorming wordt verschillende keer herhaald.
- Schilderen muts + afdruk maken :
Op een glasplaat zijn er 2 stippen aangebracht, dit zijn de start- en stopstippen. De kleuters nemen wat verf en schilderen de gebogen lijn, vertrekkende vanuit de ene stip, tot aan de andere stip.
Daarna worden de 2 stippen met een horizontale lijn verbonden. Ook hier wordt de lijnvorming herhaald.
In het midden van de muts mogen de kleuters 4 bollen stempelen met een spons.
De kleuter mag ook een afdruk maken van zijn/haar muts : eerst een blad leggen op de plaat en dan wrijven over het blad.
Daarna wordt het blad er terug afgehaald en staat de muts op het blad gedrukt.
Enkele werkjes :
We speelden ook nog een spelletje 'onder de muts' :
De juf plaatst de mutsen naast elkaar op de tafel. Onder één muts is er een balletje verstopt. De juf verschuift de mutsen enkele keer van plaats, de kleuters proberen de muts met het balletje te volgen. Wie kan er raden onder welke muts het balletje is verstopt ?
Leuk om terug in de klas te zijn, tot de volgende keer !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten